Indien u nog geen mailbox heeft aangemaakt doe dat dan eerst.

Deze handleiding is gebaseerd op Microsoft Office Outlook 2016 engelse versie, hetzelfde principe geldt voor elk andere email client.


1.Start Outlook op


2.Klik in de menubalk van Outlook op: File.



3.Dan kiest u vervolgens op "Add Account ..."




4.Vink "Manual setup ..." aan en klik op Next




5.Vink "POP or IMAP" aan en klik op Volgende




6.Vul uw gegevens in aan de hand van de volgende stappen:

  • Kies bij Account Type voor IMAP of POP3. (ons advies is IMAP)
  • Voor de Inkomende- als uitgaande mailserver kunt u mail.domeinnaam.nl invullen (domeinnaam.nl vervangen voor de desbetreffende domeinnaam)
  • De gebruikersnaam voor uw emailadres is altijd gelijk aan het e-mailadres.

  • Het wachtwoord heeft u ingesteld toen de mailbox aangemaakt werd in Plesk of Direct Admin.
          Vanwege veiligheidsredenen hebben wij geen inzicht in uw wachtwoord. Mocht u het wachtwoord niet meer hebben dan kunt u deze opnieuw instellen in uw hostingpakket (Plesk of Direct Admin)



  • Klik vervolgens op More Settings... er verschijnt een nieuw scherm. 
  • Op dit nieuwe scherm klikt u op het tabblad Outgoing Server, vink vervolgens de optie: 
          "My outgoing server (SMTP) requires authenitication" aan.



  • Daarna klikt u op het tabblad Advanced.
  • In het veld achter Outgoing server (SMTP): mag u port 587 invullen.
  • Klik daarna op OK



De instellingen zullen nu getest worden, wanneer deze succesvol voltooid zijn klikt u op ''Close''

Nu kunt u testen door middel van een e-mail te sturen naar uw email address.